Filewolks tomollow! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lauren - WaarBenJij.nu Filewolks tomollow! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lauren - WaarBenJij.nu

Filewolks tomollow!

Door: perjalanansaya

Blijf op de hoogte en volg Lauren

30 Juli 2010 | Hong Kong, Hong Kong

Gister ben ik naar Hong Kong Island geweest. Kort gezegd: het moderne gedeelte. Het was wel even een opluchting om starbucks en h&m te zien. Ikzelf zit in Kowloon (vaste land) Mongkok, een heel oud authentiek gedeelte van HongKong a.k.a. ghetto. Die papieren gebouwen waar ik het over had: Mongkok heeft dat volgens mij uitgevonden. Door Kowloon loopt 1 grote weg; Nathan Road. Een grote laan die je eigenlijk in iedere grote stad wel tegenkomt. Hij loopt verticaal over Kowloon, richting HKisland. Hoe meer je in de richting van HKisland komt, hoe duurder de winkels worden. Ik zit vrijwel aan het begin van Nathan Road, zoals is al zei: ghetto! Naar Hong Kong island ga je met de bus die de hele laan aflegd. Vervolgens moet je de ferry pakken waar de Upperdeck vol zit met touristen, en beneden een hoopie Chinezen. Eenmaal op HKisland kon je met een walking bridge een stukkie over de stad lopen, mooi uitzicht! Toen ik eindelijk beneden stond, met mn rugzakkie en een kaart dacht ik even 'Oke... en nu?' Thank god spreken ze op HKisland gewoon Engels dus ik werd gelijk geholpen door 3 meisjes. Ik moest en zou naar Hollywoodroad gaan waar ze allemaal Antieke Chinese crap verkopen (oke!), daarna doorlopen naar links en langs de Mo Ho (?) tempel gaan (oke!) en dan afdalen naar Queensroad om wat te shoppen. Als laatste was de tip: neem de grootste roltrap van Europa helemaal omhoog! Alles met '-ste' is natuurlijk altijd interessant. Dus toen ik alles had doorlopen, ging ik door naar de grote roltrap. Echt.. ze overdreven niet, deze roltrap is namelijk 1km lang, en brengt je helemaal tot bovenin de stad (richting de bergen). Super mooi en handig, zo zag ik namelijk allemaal chille eettentjes die een alternatief bieden op het Chinese eten (kom ik later op terug :P). Na 40 min. ben ik boven.. inderdaad mooi uitzicht! Zitten een paar gebouwen voor maar a la. Ik was er wel weer een beetje klaar mee, dus ik loop weer naar de roltrap om terug te gaan naar beneden (lopen kon ook maar was supersteil en.. ik was moe). Kom ik weer bij de roltrap, lees ik *** dat hij alleen 's ochtends omhoog gaat. Lopen dus! Jahoor.

's Avonds ben ik weer met de bus helemaal naar beneden geweest om naar vuurwerk te kijken, maar het noodweer is weer de spelbreker. Gelukkig werd me verteld dat 'The fileworks ale tomollow!' (maar echt.) Dus ben ik helemaal naar het hostel gaan lopen. Laaaang maar super leuk! Eindelijk iets gekocht (het is een wonder dat dat zolang heeft geduurd): een super schattig jurkje met bloemetjes en spijkerstof met stipjes (zie je het voor je? Nee, ik ook niet). Toen ergens gaan eten. Oke, dit gaat misschien heel stom klinken, en eigenlijk wist ik het ook al. Maar Chinees eten vind ik echt.. zum kotsen! Het is zo vet en zoet en.. bluuahhhah. Geen grapje, maar ik zat bijna te kotsen in het restaurant (nou moet ik ook eerlijk zeggen dat ik totaal geen idee had wat ik aan het eten was). Misosoep is prima, maar al die vette vleesjes en questionable andere dingen.. Gister had ik een soort biefstukflubbers met paprika en rijst. Het is hier normaal dat je groene thee en pinda's krijgt voor het eten. Over die pinda's hebben ze zo'n 1 kg extra zout gedaan zodat je wel iets te drinken moet bestellen wil je niet ter plekke overlijden aan uitdroging. Jammer genoeg is het drinken best wel duur. Onderweg naar huis het Lekkerste Drankje Ooit gehaald: Hui Lau San a.k.a. mangosap, cocos kwakkie, mango stukjes en flubbers. Een ander populair drankje is hier koude thee. EN dan geen Ice Tea, maar echt koud gemaakte groene thee met melk en (jahoor) flubbers. Moet er nog even aan wennen maar het begint steeds lekkerder te worden.

Gister heb ik Hong Kong dus wat beter leren kennen. Een ding waar je niet omheen kan is de geur.. hoe zal ik 'm beschrijven? Afvalresten van vis, begeleid door een vleugje ongewassen Chinees en een toefje vettige zoetzure sauzen, met een nuance van smog en peking eend. Vooral daar waar mijn hostel ligt is die geur niet te doen. Je moet je voorstellen dat het hier (ondanks de lichtelijke regenbuien) ontzettend warm is. Die warmte wordt ook nog eens tegengehouden door de hoge gebouwen.. Mag ik even gillen? Daarom vlucht ik vandaag -zoals velen die de stad zat zijn- naar Lantau. Lantau is het grootste eiland van Hong Kong, maar heeft slechts 50.000 inwoners. Van de ghetto naar het plattelandje dus! Daar staat ook de grote budha met de trap naar de wijsheid (waar ik eigenlijk gister heen wilde). Je kan er fietsen, er is een strand.. enz. Kortom: alles wat hier niet is!

Deze week ga ik met de Noorse timmerman Marius afspreken, hij moest hier zijn voor z'n werk maar is 2 daagjes vrij. Eindelijk een beetje company! Want het is hartstikke leuk, maar nu ben ik dat Lonbely Planet gehalte wel een beetje zat. Trouwens! Er is een dief geweest bij het hostel. Ik sliep eerste met een Canadees Chinees meisje op de kamer, 's nachts zijn haar spullen gejat! Een Zweeds meisje is ook de lul, 1000HKD (E100) uit d'r tas gejat! Het Canadese meisje en ik hebben ieder een privat room geboekt, vonden het toch een beetje eng.

Ciao for now!

ps. Mam veel plezier op vakantie!!

  • 30 Juli 2010 - 05:04

    Mamsie En Janke:

    hai meisje, wat een verhaal! Pas goed op je geld en je camera. Wij zitten op Schiphol en hebben 2 uur vertraging, helaas maar hier is gelukkig een internetplek zodat we je reisperikelen kunnen volgen.
    Heel veel plezier en misschien komende week nog mailcontact.
    liefs van ons

  • 30 Juli 2010 - 05:58

    Oom Eric:

    Je doet het prima Lau. Grappig dat je naam ook ik dat lekkere drankje voorkomt. Toeval? Succes met de flubbers!

  • 30 Juli 2010 - 06:14

    Papi:

    Als je het maar naar je zin hebt. En zoals ik zei het eten is erg anders dan hier. Dat komt omdat het hier op de Hollandse manier is bereid, goed om te prakken....hhhhhe
    kisS@

  • 30 Juli 2010 - 07:53

    Ginger:

    Haaaa lief!

    Wow wat een verhaal! Haha.. ik zie je al gaan die 1km trap af! *binnenpretje*.

    Hier niets bijzonders. Gister laatste werkdag gehad *jeej*... Klaar om te preparen voor onze reis! Maandag gaan wij ook eindelijk de lucht in!

    Wij gaan ook een reisbloggie bijhouden, is toch het makkelijkst voor iedereen om je een beetje in de gaten te houden. Link volgt!

    Ik ben benieuwd naar je foto's!

    Have fun, en voor je het weet zie je ons weer en is het lonely planet verhaal voorbij! Geniet ervan!

    Dikke kusx

    ps die drankjes klinken zo lekker!!! Hoop dat je een alternatief vind voor het vette eten! Nog even en je kunt aan de Sate ;-)

  • 30 Juli 2010 - 09:19

    Xio:

    hahahaahaha ik zie je allemaal rondlopen daaro. Wat moet een timmerman nou in hongkong voor werk? & yieeeehaa ik heb er zinin!

  • 30 Juli 2010 - 11:35

    Von Zwanenburg:

    hahahahhaa die flubbers. ik ga stuk om je verhalen. chill dat er niks bij jou gejat is trouwens. wat spreken we btw af voor bali wacht jij ons op in het hostel ofzo? x

  • 31 Juli 2010 - 14:16

    Lauren:

    @mam, en hoe is 't daar? Ik had je nog gesmst, ontvangen? En ja ik let op mijn spullen ;) kus!

    @oomeric, dankje! En die flubbers zijn echt onvermijdelijk.. Ze hebben hier trouwens een McDonalds Cafe, geen idee wat het inhoud maar de bus rijdt er iedere keer langs. :)

    @pap, ja vies. Maar heb vandaag wel super lekker gegeten, noodles maar dan op z'n westers haha. Met eendenborst hmmm. Hoe is het met jullie? Ik heb leuke cadeautjes :)

    @gin, JEEJ! En gelukkig ben je nu ook een paar weken verlost van de enige echte 'Jeej' haha. Leuk ook een bloggie! Stuur inderdaad ff de link, miss ook wel handig om onderling contact te houden of plannen enz. :) nou tot in INDOOO!! en hele fijne vlucht alvast. Trek een lekker pakkie an want het is een lange zit. xxxx

    @xio&debolle, nee ik wacht buiten opgekruld in de regen (als we de weersvoorspelling moeten geloven).. volgens mij zit ik al in een vd kamers als jullie er zijn! HEB ER ZON ZIN IN! En xio, ja nee hij is bouwvakker of.. ontwerper en moet helpen met een project. Ofzo.. xxxxx tot in indoooo bitsjes

  • 31 Juli 2010 - 16:08

    Georgina:

    Hay Lau,
    heerlijk die flubbers en kwakjes en wat scary van die dief, heb je alsnog een eigen kamertje eraan over gehouden! Ik ben nu ook zielie alleen thuis. Ik probeerde vandaag je plantje water te geven maar ik kreeg je kamerdeur niet open :'D Dus ik ga morgen nog even proberen met wat man-kracht!

    Heel veel plezier nog en doe de Noorse timmerman de groetjes haha xxx

  • 01 Augustus 2010 - 07:19

    Ginger:

    @ lau, koop voor die reiskosten maar heel veel hello kittystuff en bb-hoesjes en sleutelhangertjes.. hihi! geniet van je laatste dagje? Ben benieuwd naar je foto's!!

  • 01 Augustus 2010 - 08:54

    Lauren:

    @gin, heb licbtblauwe nagellak voor je! BB hoesjes zijn hier gek genoeg schaars.. Of tenminste ik kan er geen een vinden met HelloKitty! Ik zal nog even goed zoeken :) xxx heb iig wel al andere kleine dingetjes voor jullie (ook voor cos, en de meissies)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lauren

Actief sinds 26 Juli 2010
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 18953

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 26 Maart 2014

Tom & Lau in Thaileisie

27 Juli 2010 - 25 Augustus 2010

Mijn kleine Azie reis!

Landen bezocht: